
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“ALL OF BELARUS IS A MONUMENT TO LUKASHENKA” 
 

Key narratives of Belarusian propaganda in April 2026 

 

Monthly analytical review 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

May 2026 



2 

KEY EVENTS IN APRIL AND PROPAGANDA REACTIONS 
 

Belarus  

● Propaganda plays an important role in maintaining a system of social control 
in Belarus. There is an ideological consolidation of internal power embodied by 
“president” Aliaksandr Lukashenka. His image is being cultivated as the 
primary unifying figure for society. Belarus is portrayed as a peaceful, calm, and 
stable country whose prosperity has been achieved thanks to the “president’s” 
efforts. 
 

● In an interview with RT, Aliaksandr Lukashenka openly admitted, without the 
slightest embarrassment, that the 2020 election had been rigged in his favor. 
He claimed to have the highest approval rating, once again praised Putin and 
Trump, and criticized the Ukrainian people for “choosing such a president.”  
 

● In April, YouTube blocked the channels of three Belarusian state media outlets: 
BELTA, STV, and ONT. Propagandists immediately began speaking in unison 
about a “Western attack on media freedom in Belarus.” 
 

● “Day of Unity of the Peoples,” an official holiday commemorating the 
establishment of the “Belarus-Russia Community” in 1996, was celebrated at 
the highest level. Propaganda extolled the “friendly union.” 
 

● Propagandists continue to view democratic forces as the main threat to the 
regime and are intimidating the public with the prospect of the opposition 
coming to power. 
 

● The Supreme Court of Belarus designated the European Humanities University 
(EHU) as an extremist organization. Pro-government media welcomed this 
decision and threatened students, alumni, and teachers, as well as their 
relatives still in Belarus, with extremism-related criminal charges.  

War in Ukraine 

● Propaganda continues to support Russia’s military aggression. Calls for an end 
to the war from pro-government media are, in fact, intended to pressure 
Ukraine’s leadership into making concessions and signing a peace agreement 
on Moscow’s terms.  
 

● During the “Easter ceasefire” on the frontline, propaganda media accused 
Ukraine of violating the agreement, even though it was Russia that repeatedly 
shelled peaceful cities with missiles and drones during the “period of peace.” 
Ukraine is also portrayed as the party that refuses to engage in peace talks. 

The “Collective West” 

● In propaganda narratives, Europe is portrayed as the most hostile part of the 
West. European countries, especially Belarus’s immediate western neighbors – 
Poland, Lithuania, Latvia, and Estonia – are allegedly making aggressive plans 
against the “friendly alliance” of Belarus and Russia. 



3 

● Pro-Kremlin propagandists blamed Ukraine and the European Union for the 
defeat of Viktor Orban’s party in Hungary’s parliamentary elections.  



4 

BELARUS 

 

Lukashenka's cult of personality 

Propaganda plays a significant role in maintaining the system of social control in 
Belarus, alongside law enforcement agencies and the security services. It primarily 
serves to ideologically consolidate the internal power embodied by the illegitimate 
“president” Aliaksandr Lukashenka, cultivating his image as the primary unifying 
figure in society. In these narratives, Belarus is portrayed as a peaceful, calm, and 
stable country, a guardian of peace and Christian values, whose prosperity has been 
achieved thanks to the efforts of the “president.” 

Lukashenka’s achievements are being personified – the accomplishments of the 
entire country are being attributed to a single individual, and the image of the “father 
of the nation” and a strong commander-in-chief is being combined with that of the 
“master of the land” and a “man of the people” who knows everything about Belarus. 
His international image is being promoted through interviews with friendly media 
outlets. The iSANS monitoring group has recorded a systematic approach by the 
presidential administration’s ideologues to propaganda work. 

In April, Lukashenka made numerous trips around the country. He visited agricultural 
complexes and rural farms, and criticized negligent officials. The “president’s” working 
trips around the country became the subject of enthusiastic analysis by propaganda 
media workers on the Letuchka program on STV TV channel. Ryhor Azaronak, an STV 
presenter and one of the key figures in Belarusian propaganda: 

“Why is it that Lukashenka can watch TikTok, walk through a cowshed, grab a 
pitchfork, and toss some hay? Because his heart aches for the country.” 

Yauhen Horyn: 

“I think that when the world turns into a mob with torches, safety comes down 
to keeping the cowsheds clean and running efficiently. Less panic, more 
action. When there’s a responsible manager, we see the results. That means 
we’re heading in the right direction.” 

Lyudmila Hladkaya: 

“That is precisely why he [Lukashenka] is steadily steering his country in the 
right direction and making people work.” (All quotes: SB. Belarus Segodnya, 
17.04) 

The report on Lukashenka’s attendance at an Easter service at a church in Mahiliou 
region on April 13 was similarly obsequious. Ryhor Azaronak: 

“Can you imagine – yesterday he received Trump’s envoy, hosted a reception 
for ambassadors, held talks on Iran, spoke with Putin on the phone, and dealt 
with the whole global situation, and today he’s standing right here next to an 
old woman from a village. And for him, this is just as important, just as vital, and 
just as sacred.” (Minskaya Prauda, 13.04)  

https://www.sb.by/articles/u-nego-za-stranu-serdtse-bolit-v-letuchke-obsudili-pochemu-lukashenko-ustroil-chinovnikam-raznos.html
https://mlyn.by/13042026/mirovoj-zames-i-tihij-hram-pochemu-lukashenko-na-pashu-byl-tam-gde-deti-daryat-kulichi/


5 

Later in the article, Azaronak refers to Lukashenka as “the true leader of Europe’s 
Christians,” “the heir to King David and the wise Solomon, the heir to Vladimir the 
Great and Constantine the Great.” 

Yauhen Pustavy: 

“Lukashenka’s uniqueness lies not only in his courage to speak the truth, but 
above all in his dedication to the cause. His close connection to ordinary people 
has allowed him to build a country unlike any other.” (STV, 25.04)  

Ihar Tur: 

“We need to trust our leader – he has never let us down.” (ONT NEWS Telegram 
channel, 07.04)  

Another widely used propaganda tactic is to contrast Europe, which is “on the brink 
of a global crisis,” with “prosperous, well-off Belarus,” which owes its current state to 
Lukashenka’s leadership. 

Aliaksandr Asenka: 

“We can now see kilometers of sausage, tanks and rivers of milk, sour cream, 
yogurt, cream, and other products. All of this is thanks to our President’s 
goal-oriented policies.” (SB. Belarus Segodnya, 14.04)  

“Humanity faces a threat of biblical scale. And not just Africa and the East, but 
also well-fed Europe. Yet all we do is count the varieties of yogurt. Today, Batska 
has taken care of the fish. Prices are stable, and abundance is only growing. This 
wasn’t achieved overnight, it’s the result of 30 years of work. All of Belarus is a 
monument to Lukashenka.” (Azaryonok. STV. Belarus Telegram channel, 14.04)  

Natallia Kachanava, the Chairwoman of the Council of the Republic of the National 
Assembly of Belarus, thanks Lukashenka for his concern for women: 

“First and foremost, the women of Belarus are happy. But you can’t even 
imagine the reaction from women around the world to our President’s 
declaration of this year as the Year of the Belarusian Woman. They’re envious 
of us in a good way.” (NEWS.BY, 09.04)  

***  

Lukashenka’s press service is promoting his image as a successful, healthy, and 
energetic president. The independent media outlet Reform.news notes that 
Lukashenka has lost a noticeable amount of weight in recent months, which may be 
the result of the weight-loss drug Zepbound, which U.S. Special Envoy John Coale 
promised to bring him in December 2025. Against this background, the 71-year-old 
Belarusian leader’s inner circle has, in the words of journalists, once again begun to 
“portray him as a macho man and a ladies’ man.”  

In particular, on April 9, the press service posted a video of Lukashenka attending a 
hockey game in Minsk. On the podium, he was accompanied by a group of young, 
attractive women who had participated in the Miss Belarus pageant in different years. 
(Reform.news, 10.04)  

https://ctv.by/news/obshestvo/pustovoj-unikalnost-lukashenko-ne-tolko-v-smelosti-govorit-pravdu-a-v-ego-otnoshenii-k-delu
https://t.me/ontnews/206925
https://www.sb.by/articles/prodovolstvennaya-bezopasnost-fundament-gosudarstva-osenko-ob-uspekhakh-belarusi-v-selskom-khozyayst.html
https://t.me/azarenokctv/70838
https://news.by/news/obshchestvo/kochanova-rasskazala-o-proektakh-dlya-belorusok-v-god-zhenschiny
https://www.dw.com/ru/specpredstavitel-ssa-zaavil-cto-obesal-lukasenko-ukoly-dla-pohudenia/a-75294251
https://reform.news/press-sluzhba-snova-lepit-iz-lukashenko-ljubimca-zhenshhin-umka-i-baskov-tozhe-rjadom


6 

RT interview  

April was marked by a series of high-profile statements by Lukashenka. First and 
foremost, we should mention a lengthy interview with the Russian propaganda 
channel RT (formerly Russia Today), in which the “president” once again outlined the 
core ideological tenets of his rule: distrust of the West, denial of Belarus’s 
independence as a state, and a sincere belief in his own greatness. Lukashenka surely 
came to believe in that last point not without the help of flattering propagandists who 
constantly extol the dictator’s merits from TV screens. 

RT correspondent Rick Sanchez, who conducted the interview, turned out to be one 
of them: during the conversation, he did not ask any tough or critical questions, did 
not challenge a single statement made by the dictator, and showered him with praise 
and flattery. Which is hardly surprising: Sanchez, a U.S. citizen, has worked at RT since 
2019, moved to Moscow in 2025, and has since been a staunch supporter of Putin and 
Lukashenka and a critic of the West. 

Moreover, it turned out that the interviewer was manipulating the facts in his 
questions, deceiving both the audience and Lukashenka himself. One of the 
questions, for example, concerned the “president’s” approval rating in the country. 
The journalist cited so-called “data” from the world-renowned think tank Chatham 
House, which allegedly found that Lukashenka’s support stands at no less than 70%. 
“If you’re a dictator, why do 70% of the people in this country support you?” Sanchez 
asked Lukashenka. The Pozirk media outlet checked the figures and found that 
Chatham House does not have such data and never has.  

As for the “president” himself, he, of course, did not deny Sanchez’s figures and even 
admitted, without the slightest embarrassment, that there had been falsifications in 
his favor: 

“The fact that I won every election – that’s for sure. Whether it was one and 
a half or two percent, or half a percent [of falsifications], when the vote was 85 
or 86-87% [in my favor] – I don’t even know about that. And I just thought, well, 
maybe somewhere someone fiddled the numbers by half a percent. What 
difference does that make?”  

“Therefore, I strongly disagree with the claim that I rigged the election and 
seized power. Current opinion polls show that public trust in me has grown 
significantly, even since the last election. No one disputes this – not even our 
fugitives, nor the Americans, nor the Europeans.” 

“Why did the Americans agree to negotiate with me, a man who [allegedly] 
‘rigged’ the election? Because they know the real situation. They know who 
actually runs this country.” (Quoted from: Pozirk, 20.04)  

Sanchez also asked how Lukashenka felt about being called a dictator in the West: 

“I’m not an emperor like Donald Trump or Vladimir Putin. They can afford to 
worry about being loved. I don’t have the same opportunities they do. That’s 
why I have this calm attitude toward love, especially after so many years in 
office.” ( Website of the “president,” 20.04)  

https://pozirk.online/ru/news/184187
https://pozirk.online/ru/news/184301/
https://president.gov.by/ru/events/polnaa-versia-interv-u-aleksandra-lukasenko-telekanalu-rt


7 

On relations with Russia and Putin:  

“You [Americans] need to reach an agreement with Russia, and you can do so, 
especially under Putin’s presidency. He is the kind of person you can not only 
talk to, but also reach an agreement with. But one thing must be clear: if you 
make a promise, you have to keep it.” 

“Putin and I are more than just friends. We are like brothers. He wants to see 
me and be friends with me. I’m happy to be friends with Putin.” (Ibid.) 

However, this flattery did not spare the RT journalist from criticism by Lukashenka 
himself. The dictator lashed out at him, directing his reproaches at the “collective 
West,” which, in his view, was apparently personified by Sanchez: 

“You [the West] just talk about some kind of democracy, about human rights… 
It’s all just empty talk. Your policies in Venezuela, your threats against Cuba, the 
war in the Middle East, and other things show that you are nothing but 
dictators. You are no democrats.” 

“You should learn about democracy from us. We have a hundred times more of 
that democracy than you do. Real democracy, real human rights… How can you 
talk about human rights when you’re killing people!” (NEWS.BY, 19.04)  

Blocking on YouTube 

In mid-April, YouTube blocked the channels of three major state-run media outlets: 
the BELTA news agency, as well as the STV and ONT TV channels. Propaganda media 
outlets began to speak in unison about a “Western attack on media freedom in 
Belarus,” despite the fact that these channels had a negligible number of subscribers 
and their primary audience gets most of its information from television. Nor does it 
matter to them that the platform is a private company and pursues its own media 
policy. 

Andrei Kryvasheyeu, the Chairman of the Board of the Belarusian Union of Journalists, 
described the shutdown of the channels as a “new phase in the information war 
against Belarus”: 

“They lost their nerve – they pulled the plug. This is pure hysteria and a display 
of helplessness. The hosting [YouTube] is pathetic in its flawed 
Belarusophobic stance.” (NEWS.BY Telegram channel, 03.04)  

“So much for freedom, so much for democracy, so much for human rights. This 
decision is part of the information war being waged against us.” (ZhS Premium 
Telegram channel, 04.04)  

Propaganda is spreading the myth that the blocking of these channels is driven by 
the West’s desire to stifle competition from Belarusian media outlets, which are 
allegedly gaining popularity in the U.S. and Europe. 

Aliaksei Dzermant: 

“The blocking occurred due to the growing popularity of Belarusian channels.” 
(Minsk-Novosti Telegram channel, 04.04)  

https://president.gov.by/ru/events/polnaa-versia-interv-u-aleksandra-lukasenko-telekanalu-rt
https://news.by/news/prezident/vremya-pervogo-belorusskaya-krasnaya-ikra-uroki-demokratii-dlya-sanchesa-subbotnik-v-muzee
https://t.me/newsby_btrc/191805
https://t.me/zheltye_slivy_belarus/74288
https://t.me/minsknews_by/130244


8 

“They [the U.S.] don’t want Belarus’s official voice to be heard in the global 
media landscape. This is, of course, an unfriendly move.” (Sputnik, 03.04)  

Aleh Haidukevich has no doubt that the restrictions will primarily affect Western 
audiences: 

“This is a problem for the West – Belarusian channels are watched not only 
within Belarus, but also in their own countries. And they have nothing to 
oppose this with. The fact that our channels are being blocked means they 
carry enormous weight and significance. And the West fears this.” (Sputnik, 
03.04)  

Ivan Eismant, the head of the Belteleradiocompany Belarus-1, is convinced that 
Belarus is the only place where there is true freedom of speech: 

“What’s happening here is true freedom of speech. We are now specifically 
targeting a Western audience. We have started broadcasting to Lithuania, 
Latvia, and Poland. There is a huge audience there on the internet and on the 
FM band, from which we are getting a great response and there is demand. 
They are waiting for our broadcasts there.” (SB. Belarus Segodnya, 08.04)  

As expected, calls have been made to restrict YouTube in Belarus in retaliation. From 
a statement by Belteleradiocompany: 

“It seems YouTube has taken the final steps toward being labeled an extremist 
platform and being completely blocked in Belarus.” 

Andrei Lazutkin: 

“We must also respond systematically – by completely blocking YouTube in 
Belarus.” (Minskaya Prauda, 04.04)  

Lyudmila Hladkaya: 

“Maybe, instead of blocking us, you should try competing. Create content that’s 
just as accurate and truthful as that of our colleagues whom you’ve removed 
from YouTube.” (SB.BY Belarus Segodnya Telegram channel, 09.04)  

Their Russian colleagues also expressed solidarity with the Belarusian journalists. The 
Union of Journalists of Russia condemned the blocking as “yet another act of 
politically motivated censorship.” 

The “Union State” of Belarus and Russia 

On April 2, propaganda marked “Day of Unity of the Peoples” – an official holiday 
commemorating the establishment of the “Belarus-Russia Community” in 1996 (later 
transformed into the “Union State”). 

Natallia Kachanava: 

“Decades later, we realize just how wise and far-sighted our leaders’ decision 
was to create the Union State, which serves as a center of strength in this 
conflict-ridden world. In the face of unprecedented aggressive external 
pressure, we have preserved our shared history, achievements, traditions, 

https://sputnik.by/20260403/dzermant-ssha-ne-khotyat-chtoby-golos-belarusi-zvuchal-v-informprostranstve-1105879930.html
https://sputnik.by/20260403/gaydukevich-ne-isklyuchil-blokirovku-youtube-v-belarusi-1105880117.html
https://www.sb.by/articles/ivan-eysmont-ob-udalenii-youtube-kanalov-ont-stv-i-belta-otkrovennaya-ataka-na-svobodu-slova.html
https://t.me/newsby_btrc/191798
https://mlyn.by/04042026/otklyuchat-li-youtube-v-belarusi-politolog-rasskazal-o-posledstviyah-blokirovki-goskanalov/
https://t.me/sbbytoday/180014
https://t.me/bel_buj/13099


9 

cultural and spiritual values, and the continuity of generations.” (Council of the 
Republic of the National Assembly Telegram channel, 01.04)  

Propagandists want to expand the Union State by admitting other countries as 
members. For some reason, the only countries being proposed are those with a 
similar – dictatorial – form of government, namely North Korea and Iran. 

Piotr Piatrouski: 

“First, the most important thing for Belarus and Russia is strengthening our 
alliance. Second, expansion. I think the DPRK and Iran could be part of our 
alliance.” (Azaryonok. STV. Belarus Telegram channel, 01.04)  

At the same time, Piatrouski dares to comment openly, albeit cautiously, on the 
current economic situation in Russia. He believes that the integration of Belarus and 
Russia should follow the “Belarusian model”: 

“The Russian people deserve to live in a more just state and society. The 
Russian people want money to go toward the development of the state, not 
toward yachts. Now people will criticize me, saying, ‘You’re advocating for ‘take 
and divide.’’ No. I’m not demanding that anything be taken away. It seems to 
me that Russia deserves a more just economic model.” (Azaryonok. STV. Belarus 
Telegram channel, 01.04)  

Ivan Krasouski: 

“Russia has traditionally been an important partner for the region. Over the past 
five years, we have seen steady and positive growth in export shipments.” 
(BELTA, 01.04)  

Belarusian democratic forces 

Propagandists continue to view democratic forces as the main threat to the regime 
and are intimidating the public with the prospect of the opposition coming to power. 

Andrei Mukavozchyk: 

“Just imagine what could happen if they [the democratic forces] came to 
power! The country would be gone in the blink of an eye, in just a few days.” 

“They do not carry out the will of the people, nor do they serve the interests of 
the people. They serve the West, they worship Western values, they are rootless 
cosmopolitans, not Belarusians or Latvians.” 

“Belarus is lucky to have someone like Aliaksandr Lukashenka standing in their 
way.” (SB. Belarus Segodnya, 14.04)  

Designation of EHU as an extremist organization 

In April, the Supreme Court of Belarus, acting on behalf of the Prosecutor General’s 
Office, designated the European Humanities University (EHU) as an extremist 
organization. EHU is an educational institution in Lithuania that enrolls a large 
number of Belarusian students. 

https://t.me/sovrep/69811
https://t.me/sovrep/69811
https://t.me/azarenokctv/70337
https://t.me/azarenokctv/70330
https://belta.by/regions/view/rost-tovarooborota-turizm-kulturnye-svjazi-kak-brestskaja-oblast-ukrepljaet-sotrudnichestvo-s-773087-2026/
https://www.sb.by/articles/nashi-i-ne-nashi.html


10 

For students, graduates, and teachers, this decision poses a very real risk of 
persecution: collaboration with an “extremist organization” is prohibited and may 
result in criminal charges. Belarusian propagandists welcomed the news with 
enthusiasm. 

Ryhor Azaronak: 

“It’s nothing but money laundering, extremism, sex scandals, corruption, filth, 
depravity, and meanness. All the graduates who were still hanging around here 
– go grab your diplomas, burn them, and run to the police station to confess! 
Renounce this [university], say it’s filth and an abomination. Post about it on 
TikTok and Threads.” (STV, 16.04)  

Lyudmila Hladkaya: 

“The press service of the Prosecutor General’s Office reports that the university 
positions itself as a Belarusian institution in exile and is working to destabilize 
the socio-political situation in the country. I’m glad. Let our people not even 
think about going there. Study at Belarusian universities – you’ll be healthier.” 
(SB. Belarus Segodnya, 17.04)  

“There’s absolutely nothing to do at this EHU, for crying out loud, what on earth 
are they going to teach you there? Do you want to get dumber or become more 
educated? Do you want to gain knowledge or go to the dogs? It’s your choice.” 
(ZhS Premium Telegram channel, 30.04)  

Andrei Mukavozchyk: 

“The Supreme Court found that EHU did not teach, but rather ‘provided 
methodological, financial, and other assistance to representatives of radically 
politicized groups, as well as destructive foreign research and production 
associations.’ The fugitives are scoundrels because they don’t talk about the 
consequences of their contacts with extremists, whether it’s money from 
parents, letters from grandmothers, or simply continuing their studies there. 
And all of this constitutes criminal offenses carrying severe penalties, so don’t 
go crying about it on TikTok later.” (SB. Belarus Segodnya, 23.04)  

  

https://youtu.be/6kBB_czDW6Y?si=A0b849Zr2Op3hROQ&t=1206
https://www.sb.by/articles/azarenok-v-letuchke-o-tom-pochemu-vypusknikam-i-studentam-egu-nuzhno-moralno-ochistitsya.html
https://t.me/zheltye_slivy_belarus/75207
https://www.sb.by/articles/prikrytsya-dobrom.html


11 

WAR IN UKRAINE 

The pro-government media’s rhetoric toward Ukraine remains hostile. Lukashenka’s 
propaganda continues to support and endorse Russia’s military aggression. The 
hypocritical calls for an end to the war coming from propaganda media are, in reality, 
increasingly being used to pressure Ukraine’s leadership into making concessions 
and signing a peace deal on Moscow’s terms. 

Viachaslau Danilovich: 

“Russia has repeatedly stated that the later negotiations on Ukraine begin, 
the worse the conditions will be for Kyiv. Our ally, like our country, has no 
interest in delaying the conflict so that it escalates after some time. We need to 
establish a long-term and comprehensive peace on the territory of Ukraine.” 
(Minsk-Novosti, 23.04)  

Yury Vaskrasenski: 

“Ukraine is a ‘drone state’ for Europe. Europe views Ukraine as a disposable tool. 
Its task is to buy as much time as possible and ‘perish’ while the EU prepares 
for a major war. […] That is why they have allocated 90 billion euros to the 
Ukrainian Nazi regime so that it can hold out until 2026-2027.” (NEWS.BY 
Telegram channel, 26.04)  

Kseniya Lebedzeva: 

“Ukraine today is a terrorist state, but it didn’t become one on its own. The 
British intelligence services are involved in this, terror is a British signature.” 
(Minsk-Novosti, 30.04)  

Easter ceasefire  

In April, Russia declared a so-called “Easter ceasefire.” It lasted several days but was 
violated by Russia itself. The Ukrainian Defense Forces recorded thousands of cases of 
gunfire, drone strikes, and missile attacks by the Russian side. None of this prevented 
propaganda from blaming Ukraine itself for the violations and declaring Russia a 
“peacemaker.” Ukraine was also portrayed as the party refusing to hold peace talks. 

Andrei Kryvasheyeu: 

“Right up until the last moment, the Russian Federation has refrained from 
striking critical infrastructure, has offered the chance to surrender, and has 
guaranteed humane conditions of captivity. It is therefore a good thing that 
this decision [on a ceasefire] was made just before the most joyous of holidays 
– Easter.” (NEWS.BY, 12.04)  

Andrei Lazutkin: 

“There is a clear reluctance on Kyiv’s part to make concessions. This year, the 
Easter ceasefire was confirmed at the last minute, and it was violated on the 
night of April 11 – the Ukrainian Armed Forces carried out drone strikes. All of 
this points to the difficult nature of the negotiations and suggests that there 
are no real prospects for progress.” (Minskaya Prauda, 12.04)  

https://t.me/minsknews_by/131350
https://t.me/newsby_btrc/193748
https://t.me/minsknews_by/131747
https://news.by/news/obshchestvo/paskhalnoe-peremirie-eto-mirovozzrencheskiy-shag-so-storony-rossii-otmechayut-eksperty
https://mlyn.by/12042026/politolog-obyasnil-pochemu-obmeny-na-belorusskoj-granicze-prodolzhayutsya-na-fone-diplomaticheskoj-pauzy/


12 

Lukashenka’s propagandists continue to convince their audience that Belarus is the 
ideal venue for peace talks. In their view, Ukraine and Europe are to blame for the fact 
that these talks are not taking place. 

Andrei Lazutkin: 

“Minsk continues to be an important player in the ‘on-the-ground’ settlement. 
The President of Belarus has repeatedly emphasized that we are ready to host 
a new round of talks, therefore, by facilitating exchanges, we are striving to 
preserve the potential of the negotiating platform for the future.” (Minskaya 
Prauda, 12.04)  

Aliaksandr Shpakouski: 

“I believe that no one else has the kind of vast experience in organizing the 
peace process and understanding of the root causes of the Ukrainian conflict 
that the Belarusian side currently has.” (BELTA, 23.04)  

“Dragging Russia into a protracted conflict remains a matter of interest to 
politicians in European Union countries.” (SB. Belarus Segodnya, 15.04)  

Shifting blame from the aggressor to the victim 

In the conflict in Ukraine, Belarusian propaganda unconditionally sides with Russia. In 
particular, propagandists tend to blame the continuation of the war not on the actual 
aggressor, but on Ukraine, which is defending itself. The main source of such ideas is 
Aliaksandr Lukashenka himself. In the aforementioned RT interview, for example, he 
once again stated that as soon as Zelenskyy stops resisting, the hostilities will end. 
Lukashenka also directly blames Ukrainians for what is happening, since they 
“democratically elected this president” and are therefore “paying a very high price” for 
the war. On top of everything else, he accused the president of Ukraine of “failing to 
combat nationalism in his own country”: 

“He [Zelenskyy] must realize that he is paying too high of a price for what has 
happened, for those policies, for the war that is raging today. He must realize 
this, and he must realize that if he doesn’t stop [fighting, resisting], he will lose 
Ukraine.”  

“He inherited Ukraine as it was. Yes, he was supposed to change that policy, but 
he didn’t. He didn’t put a stop to that national fervor, nationalism that had 
gripped the Ukrainian people.”  

“I have no right to blame the Ukrainian people. But let the Ukrainians sort this 
out for themselves. After all, they are also to blame for this. They elected this 
president through a democratic process. Well, they have to take responsibility 
for him. They elected him, and now they’re paying the price, a very high price.”  

The West also received its share of criticism. Lukashenka stated that Europe and the 
U.S. have always sought to turn the former Soviet republics against Russia: 

“You,” Lukashenka said, addressing RT correspondent Rick Sanchez but 
referring to the West as a whole, “have always been provoking us, Ukraine, and 
other post-Soviet republics against Russia. And [President of Ukraine] Volodya 

https://mlyn.by/12042026/politolog-obyasnil-pochemu-obmeny-na-belorusskoj-granicze-prodolzhayutsya-na-fone-diplomaticheskoj-pauzy/
https://mlyn.by/12042026/politolog-obyasnil-pochemu-obmeny-na-belorusskoj-granicze-prodolzhayutsya-na-fone-diplomaticheskoj-pauzy/
https://belta.by/society/view/shpakovskij-ssha-interesuet-mnenie-belorusskoj-storony-po-rjadu-voprosov-mirovogo-znachenija-776874-2026/
https://www.sb.by/articles/shpakovskiy-obyasnil-pochemu-ek-perenesla-vydelenie-ukraine-pervykh-transhey-iz-90-mlrd.html


13 

Zelenskyy knew that better than anyone. I knew it too, and I know it now.” 
(Website of the “president,” 20.04)  

  

https://president.gov.by/ru/events/polnaa-versia-interv-u-aleksandra-lukasenko-telekanalu-rt


14 

THE “COLLECTIVE WEST” 

In propaganda narratives, the West is portrayed as a hostile alliance. It is opposed by 
a benevolent force – the friendly alliance of Russia and Belarus, which, in turn, is 
characterized as an “anti-Western bloc.” According to propagandists, the West 
threatens, supports, and incites the “nationalist regime” in Ukraine against Minsk, and 
also seeks to undermine Belarus’s well-being through sanctions and international 
isolation. 

Elections in Hungary  

In April, pro-Kremlin forces in Europe suffered a significant loss: the pro-Kremlin right-
wing conservative party FIDESZ was soundly defeated in Hungary’s parliamentary 
elections, and its leader, Viktor Orban, had to step down as prime minister. The 
opposition party TISZA, led by pro-European politician Peter Magyar, secured a 
convincing majority in Parliament. 

It is notable that pro-government channels in Belarus sought to blame external forces 
for Orban’s defeat and even accused Ukraine of being behind it. State media 
disseminated absurd theories, such as the claim that Kyiv had organized a campaign 
to intimidate Hungarians and was even plotting terrorist attacks to disrupt the vote. 

Vadzim Hihin: 

“Ukraine is ready to carry out terrorist attacks in Hungary, including to disrupt 
the elections, discredit the government, and pin everything on Orban. All of this 
is under the control and with the backing of the West.” (Minsk-Novosti 
Telegram channel, 07.04)  

“He [Zelenskyy] is actually threatening Hungary, intimidating Hungarian voters 
and politicians.” (ONT NEWS Telegram channel, 02.04)  

“By the way, speaking of Zelenskyy’s regime interfering in the elections. There’s 
plenty of evidence here: from statements by the boss himself at Bankova [a 
street in central Kyiv where the Ukrainian president’s office is located] to the 
actions of Ukrainian security forces. But the EU is outraged by the ‘anti-
Ukrainian rhetoric of the Hungarian authorities.’” (Gigin. The 110th Partisan 
Telegram channel, 14.04)  

According to another conspiracy theory, Peter Magyar’s victory was secured by the 
European Union. 

Andrei Lazutkin: 

“There have been many attempts to oust him [Orban] either through a color 
revolution or through various kinds of information campaigns. Today we are 
seeing exactly the same kind of information campaign. But today, the 
European Union is backing the opposition figure Peter Magyar. […] And, of 
course, if we’re talking about a fair fight, Orban is clearly winning.” (STV, 12.04)  

Aliaksandr Shpakouski: 

https://t.me/minsknews_by/130358
https://t.me/ontnews/206534
https://t.me/gigin_vadim/10344
https://ctv.by/news/v-mire/dazhe-vice-prezident-vens-podderzhal-orbana-politolog-andrej-lazutkin-o-vyborah-v-vengrii


15 

“Brussels has put all its efforts into overthrowing Orban, in the run-up to the 
elections, a smear war was unleashed to discredit the Hungarian prime 
minister, in which the opposition achieved significant success.” 

“Magyar owes much of his victory to the European bureaucracy.” (Shpakovsky. 
Po sushchestvu Telegram channel, 13.04)  

Dzmitry Halubnichy: 

“The election results can be explained by the intense pressure exerted on Viktor 
Orban by Brussels and a number of EU governments. […] The European elite 
and media portrayed Orban as an autocrat. Finally, Budapest was publicly 
accused of allegedly working systematically on behalf of the Russian 
Federation.” (BELTA, 16.04)  

However, Vadzim Hihin believes that nothing will change for Belarus and Russia 
following the TISZA party’s victory in Hungary: 

“Unlike the West, we do not pin our hopes on any particular politicians in 
Europe. We work with everyone and are ready to work with the new Hungarian 
government, with any government in Germany or France, and with any political 
force.” (Sputnik, 13.04)  

It is notable that Lukashenka himself distanced himself from such conspiracy and 
blamed FIDESZ’s defeat solely on Orban himself: 

“Why did Orban lose? It means there were serious flaws in his policies, 
especially in domestic policy. It means the opposition, led by Magyar, proposed 
a clear and appealing platform.” (NEWS.BY, 17.04)  

Lukashenka personally congratulated the winning candidate and expressed his hope 
that “the traditions of friendship and mutually beneficial cooperation between Minsk 
and Budapest will continue.”  

“The Militarization of Europe” 

According to propaganda rhetoric, the European Union – and especially Belarus’s 
immediate neighbors on the continent – is making aggressive plans against the 
“friendly alliance” of Belarus and Russia, but is not proceeding with them because it 
recognizes the “power” of the Belarusian army. 

Aliaksandr Shpakouski: 

“Europe is rushing to prepare for war against Russia and neighboring Belarus. 
The Europeans themselves say that they will continue to support Ukraine for 
another 2-3 years to keep the war going, and then they themselves will join the 
hostilities.” (ONT.BY, 22.04) 

Aliaksandr Tsishchanka: 

“[Based on military analysis], it is clear that the Belarusian army is objectively 
considered a serious adversary that cannot be defeated quickly enough. Many 
potential scenarios for military operations provide grounds for not launching 
such operations against the Belarusian side.” (BELTA, 01.04)  

https://t.me/shpakouski/7953
https://t.me/shpakouski/7953
https://belta.by/society/view/golubnichij-porazhenie-orbana-ne-bylo-predopredeleno-borba-byla-do-poslednego-775954-2026/
https://sputnik.by/20260413/gaydukevich-v-evrope-net-probelorusskikh-i-prorossiyskikh-politikov-1106149317.html
https://news.by/news/prezident/lukashenko-zayavil-chto-orban-proigral-na-vyborakh-iz-za-izyanov-vo-vnutrenney-politike-vengrii
https://nashaniva.com/ru/392739
https://ont.by/ru/policy-ru/view/evropa-forsirovannymi-tempami-gotovitsja-k-vojne-protiv-rf-i-belarusi-shpakovskij-316892-2026/
https://belta.by/society/view/voennyj-ekspert-belarus-neprijatnyj-protivnik-dlja-ljuboj-storony-773008-2026/


16 

Lukashenka himself constantly stokes tensions with statements about an imminent 
war with the West, thus attempting to rally public support and position himself as a 
unifying figure. Here are some examples of such statements in April: 

“There can be no such thing as peacetime. We are preparing for war. […] If 
anyone suddenly decides to talk to us while looking at us through the sights of 
their weapons, we will respond. Unfortunately, the situation is such that I 
cannot fight without you. And I want my subordinates to be ready to fight. If we 
are ready to fight, they will fear us, and no one will dare to come here. That is 
my goal. I think you understand it well.” (BELTA, 01.04)  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
iSANS will continue analyzing the main narratives of Belarusian and Kremlin 

propaganda in 2026 

 

https://belta.by/president/view/itogi-kompleksnoj-proverki-vooruzhennyh-sil-lukashenko-sobral-voennyh-dlja-razbora-poletov-773021-2026/

