= SANS The International Strategic Action
1 Network for Security

Belarus Propaganda Update

Monthly review of Belarusian propaganda and Russian propaganda targeting

Belarus

#5. February 2024

Main narratives of the Belarusian propaganda in February 2024:

Narrative 1. Belarus

Parliamentary and municipal elections on February 25: rallying around the
“President” and mobilization in the face of threats.

Informational and ideological rapprochement with Russia. Textbooks on the
history of the “Union State” and the launch of new joint media projects.

The topic of “genocide of the Belarusian people” in the anti-Western rhetoric.

Narrative 2. Belarusian Democratic Forces

Rapprochement with Russia in the sphere of ideological confrontation with
“external forces”: unification of the Russian and Belarusian lists of “extremists”
and “extremist resources”, introduction of punishment in the form of
deprivation of citizenship of Belarus and confiscation of property for “political”
crimes.

Fake calls to political emigrants with threats of deportation in Lithuania and
their use by propaganda as a reason to discredit the Baltic States.

Narrative 3. Ukraine

Changes in the top command structure of the Armed Forces of Ukraine: “lack
of autonomy of decisions” and “dependence on Washington”;

Decade of the Ukrainian Maidan victory: “loss of sovereignty” and “victory of the
Nazi junta”;

EU financial aid - “America's shifting of responsibility for the war to Europe”;
Justifications of the regime for the illegal transfer of Ukrainian children. The role
of the Belarusian Red Cross.

Narrative 4. Russia

Death of Aleksey Navalny: Kremlin narratives about the “disadvantage” of killing
an opposition figure to Putin;

Putin's Interview with Tucker Carlson - “the main foreign policy event” in two
years of war.

Narrative 5. The West

e Criticism of Western sanctions.

¢ New Line: Poland and the Baltic States are called to join the “Russia-Belarus
Union”.

e Poland - farmers' protests.



Top Absurdities
e This new chapter features the most ridiculous and absurd propaganda
statements of the month.

Narrative 1. BELARUS

Parliamentary and municipal elections on February 25: rallying around the
“President” and mobilization in the face of threats

The so-called “Single voting day”, during which parliamentary and regional municipal
elections took place, was held in Belarus on February 25, 2024. Deputies of the House
of Representatives of the National Assembly (Parliament) of the eighth convocation
and local Soviets of Deputies of the 29" convocation was elected.

In the months preceding the elections, the authorities were mobilized to solve two
main tasks: uniting pro-governmental forces around Lukashenka and preventing the
admission of alternative candidates. In particular, in early October, the process of
large-scale party “purges” was completed, as a result of which only four out of 15
political parties, which were fully pro-government, remained registered.

All this time the propaganda was broadcasting the goals of these purges to the
population. For example, already after the voting results in February, Aliaksandr
Shpakouski, Minister Counselor of the Belarusian Embassy in Moscow and a frequent
guest of propaganda programs, stated that before the “elections” the Belarusian
authorities “formatted the political field and excluded from it the political subjects,
which for many years had been directly financed from abroad”, because they “had
never fought for the voters' trust”.’

He was echoed by Aleh Haidukevich, leader of the pro-governmental party LDPB, in
an interview with propagandist Ryhor Azaronak:
“No fifth column! No scum in the elections! There will be nho Zmagarya [a
pejorative nickname for the members of democratic forces] in the legal field.
Forget it! And nothing will be accomplished militarily. You'll answer for the
terrorist attacks to the fullest! Traitors of our Fatherland are trying to intimidate
us, but it looks ridiculous”.

Earlier we have already written that the propaganda efforts before the “elections” were
aimed at “sacralization” of Lukashenka and creation of the image of a “savior” and
“unifier” for him. Another strong narrative — “president-peacemaker” - is no less
actively used. The favorite technique of TV channels is to show images of “peaceful”
Belarus against the background of bombed Ukrainian cities, troubles, and tears of
Ukrainians.

'The cited quotations retain the original style, spelling, and punctuation.



https://youtu.be/OGlEzr-413g
https://youtu.be/OGlEzr-413g
https://www.youtube.com/watch?v=2uttYELktu0
https://isans.org/analysis/monitoring/belarus-propaganda-update-monthly-review-4-january-2024.html
https://isans.org/analysis/monitoring/belarus-propaganda-update-monthly-review-4-january-2024.html

Journalist of the state TV channel ATN Kseniya Lebedeva stated in her TV show titled

“How Ukraine was sold? Zelensky — the main criminal in the Eurasian space”:
“We have a good example at our side, how the authorities of the country, who
dreamed of getting everything at once, let the state go around the world and
people to death — Ukraine. People believed that it was possible to start living
well thanks to free money from the West, its military aid and rebellion against
their own kind”.

Furthermore:
“It is easy to start a war by provocations, a wrong word to the opponent, but it is
hard to end it. And our President understands it well. Today, everything is being
done in Belarus to make our country develop, prosper, live in peace, and people
here feel happy”.

Aleh Dyadchenka, member of the House of Representatives of the National Assembly
of Belarus:
“In Ukraine, hundreds of thousands died in civil war, which was unleashed by
the Western and domestic bourgeoisies. We, Belarusians, made everything
possible and impossible to bring both conflict parties to peace. But it was not

possible...”

Speaker of the Lower House of Parliament Uladzimir Andreichenka urged young
voters to “think about the future of Belarus” during the voting. He believes that Belarus
is a peace-loving country, which is not going to go to war with anyone, and that this is
Lukashenka's merit:
“We are doing everything to prevent the hybrid war unleashed by the collective
West led by the United States from escalating into real hostilities. This is
possible thanks to the policy pursued by the President of Belarus”.

Belarus refused to invite international observers to the “elections”. The Organization
for Security and Cooperation in Europe (OSCE) said that this decision contradicted its
commitments in this area. The propaganda could not overcome the temptation not
to comment venomously on the OSCE statement. Belarusian CEC Chairman lhar
Karpenka hinted in an interview with state TV channel ONTthat the OSCE should deal
with its own problems before meddling in Belarus’

“Probably, the OSCE ODIHR should first of all look at its structure, at how this

structure works, how double standards are applied, how there is interference in

internal affairs during such election campaigns that we conduct”.

Renowned propagandist Andrei Mukavozchyk called not to pay attention to the

accusations of international organizations:
“Can we trust the CEC [Central Election Commission of Belarus] if the whole
world has not recognized our elections for 30 years? We can. And we need to.
And here’s why. ..The “whole world” is a lie. The Anglo-Saxon West and its
satellites do not recognize them. They are our enemies. Whyshould we care
about what our enemies and their clientele think about our elections? Our
friends have recognized and will recognize everything”.



https://t.me/ATN_BTRC/122560
https://t.me/ATN_BTRC/122560
https://t.me/ATN_BTRC/122560
https://t.me/oleg_djachenko/232
https://t.me/oleg_djachenko/232
https://www.belta.by/society/view/andrejchenko-molodym-izbirateljam-delaem-vse-chtoby-gibridnaja-vojna-ne-pererosla-v-realnye-boevye-613028-2024/
https://t.me/ontnews/140203
https://t.me/nakipelo_by/6018
https://t.me/nakipelo_by/6018

Mukavozchyk also called the OSCE “useless, and in some areas simply harmful”
organization, as part of its employees are “representatives of special services”, to
whom “outright spies” ran in Belarus, as well as “talkers from the series of “defenders
of rights”. He was glad that the OSCE representatives were not allowed to attend the
“elections” and stated that “independent foreign observers” highly appreciated their
conduct and results.

The '"independent" obviously meant a group of observers from the CIS
Interparliamentary Assembly headed by Deputy Chairman of the Federation Council
Konstantin Kosachev. The latter, commenting on the Belarusian “elections”, stated in
Minsk that he did not see “any dissatisfaction on the part of the participants of the
process and those who were to vote, as everything was organized here”.

But there were other foreign “observers”, such as Krzysztof Totwinski, a right-wing
Polish politician and member of the pro-Kremlin Front party. In an interview with the
government agency BelTA, he said:
“The legality and correctness of the election does not raise any doubts in my
mind. Belarus has excellent democratic standards.”

..Or as the observer from France Simon Vesperini, a frequent visitor to Russia and
Belarus. He, too, praises the organization of the “single voting day” in Belarus:
“I have already been able to visit several polling stations and | am pleasantly
surprised that so many people are working here, which | personally like very
much. There is a festive atmosphere, and in general it feels that the elections
are a festive day for voters. The atmosphere is friendly and calm. (BelTA,
February 25).2

Lukashenka himself called “elections” a holiday:
“Nowhere in the world there are open, honest, principled elections like in
Belarus! It is a festive day for us. It has always been so. We pursue a sincere,
honest policy”.

Here, in the same polling station, he also announced his readiness to run for
presidential "«lections” 2025:
“I'will go, I will go, I will go, tell them [the opposition] that | will go. And the more
difficult the situation is, the more they will stir up our society, and you
[journalists] among others, [..] the faster | will go to these elections.”

Propagandists immediately rushed to explain why Lukashenka should remain
“president” for the next term. Ihar Tur (ONT TV channel):
“Lukashenka is not a politician, he is a LEADER who is not interested in the next
election, but in the next generations.”

2 Independent media Reform.by published and overview over 15 European pseudo-observers of
Belarusian “elections™ https://reform.by/reform-by-nashel-12-iz-23-nabljudatelej-kotorye-priehali-v-
belarus-iz-evropy-kto-jeti-ljudi.

>4


https://www.sb.by/articles/mukovozchik-ne-vam-anglosaksonskaya-tsivilizatsiya-uchit-nas-demokratii.html
https://www.sb.by/articles/mukovozchik-ne-vam-anglosaksonskaya-tsivilizatsiya-uchit-nas-demokratii.html
https://www.belta.by/society/view/mezhdunarodnye-nabljudateli-ot-mpa-sng-vysoko-otsenili-organizatsiju-vyborov-v-belarusi-617414-2024/
https://www.belta.by/society/view/nabljudateli-iz-polshi-i-frantsii-otmetili-vysokij-uroven-organizatsii-vyborov-v-belarusi-617664-2024/
https://www.belta.by/society/view/nabljudateli-iz-polshi-i-frantsii-otmetili-vysokij-uroven-organizatsii-vyborov-v-belarusi-617664-2024/
https://t.me/minskctvby/42866
https://www.bbc.com/russian/articles/cz4d7711wj5o
https://youtu.be/dG1DsDENwDk
https://reform.by/reform-by-nashel-12-iz-23-nabljudatelej-kotorye-priehali-v-belarus-iz-evropy-kto-jeti-ljudi
https://reform.by/reform-by-nashel-12-iz-23-nabljudatelej-kotorye-priehali-v-belarus-iz-evropy-kto-jeti-ljudi

On February 28, a similar narrative was developed by pro-governmental political
scientist Piotr Piatrouski in his Telegram channel:
“Having survived 2020, sovereignly and independently grinding the fifth
column, our state is passing through a new stage of sovereign development, in
which the collective Lukashenka is formed as the political basis and bearer of
values of the sovereign development of the Belarusian state in the future.”

Russian propaganda joined to the promotion of Belarusan “elections”. On February 25,
the day of voting in the stream of propagandist Ryhor Azarenok, pro-Kremlin
“philosopher” Alexander Dugin said that the “elections” in Russia and Belarus are just
a tribute to formality, and both “leaders” deserved to rule for life:
“Our leaders - Lukashenka and Putin - are defenders of the Fatherland. They
have kept our countries in the most difficult conditions. Why elect them, put
them next to others? They are not on the level to be placed with anyone. We are
saying [with these elections]: yes, you are legitimate, yes, you are our leaders,
you are our chiefs. Continue to rule us, we are with you. We will achieve
successes, new victories with you.”

Pre-election threats

Another classic pre-election trend is the “search for an anchor” to unite in the face of
internal and external enemies. For example, pro-government politician Aleh
Haidukevich suggests the audience to “sign up as KGB agents”, explaining that this
organization is “head and shoulders stronger than the special services of Poland,
Lithuania and other Western countries”.

Aliaksandr Niaverouski, Deputy State Secretary of the Security Council of Belarus, in

an interview with BelTA on February 8, claims that “a hybrid war has been unleashed

against Belarus™
“Unprecedented economic, political, informational pressure is applied. The
countries of the so-called collective West are trying to destabilize the situation
in the country and bring to power in Belarus the political forces loyal and
favorable to them. ..Seeing no support from the population, they are already
unashamedly declaring that they are ready for a violent seizure of power,
including by the hands of our fugitives.”

The expected response to all international challenges is the nuclear weapon recently

received from Russia.
“The return of TNWs [tactical nuclear weapons] to Belarus is a forced measure
to prevent the unleashing of an armed conflict. It is a measure to deter potential
adversaries from inflicting certain harm on us by means of military force”
(Uladzimir Apolonik, Head of the Second Department of the information and
analytical department of the General Staff of the Armed Forces of Belarus,
interview with the state agency BelTA).

In general, the phrase “we were forced” in the context of obtaining nuclear weapons
is most often used to justify the deployment of TNWs on the territory of the country.

>5


https://t.me/piatrouski/6708
https://t.me/minskctvby/42873
https://t.me/gajdukevichh/6268
https://www.belta.by/society/view/neverovskij-predprinimaem-shagi-dlja-zaschity-rubezhej-nashej-strany-614297-2024/
https://www.belta.by/society/view/neverovskij-predprinimaem-shagi-dlja-zaschity-rubezhej-nashej-strany-614297-2024/
https://www.belta.by/society/view/mera-sderzhivanija-potentsialnyh-protivnikov-genshtab-o-roli-jadernogo-oruzhija-v-bezopasnosti-belarusi-613425-2024/

On February 28, the Belarusian Foreign Ministry issued a lengthy statement in which,
among other things, it called the deployment of TNWs in the country “a forced
defense action in response to the military build-up in NATO countries’.

At the same time, state media continue to rebroadcast threats of Russian propaganda
in Belarus. In particular, TG-channel of the state television ATN published a publication
of Deputy Chairman of the Security Council of the Russian Federation Dmitri
Medvedev with another threat to use nuclear weapons in case of war with the West?
and supplemented it with his commentary: “Then don't say that Russia didn't warn.
It's much clearer than that”.

And the propagandist Ryhor Azarenok stated that the country should change to “war
economics™
“More military [servicemen]! We will come to the point where most of the
country’s universities will open military departments. And the military budget
will be many times bigger. Life will make it happen.”

In general, the original vector of Belarus's development is clear - resistance to external
attempts to join the country to “civilization™
“We are directly and frankly offered to retreat, to submit to someone else'’s will,
to join the so-called civilized world. But the language of blackmail, diktat and
ultimatums is unacceptable for us. On our land we will decide for ourselves how
to live and what values to share” (Ihar Lutski, deputy head of Lukashenka's
administration, BelTA, February 10, 2024).

Informational and ideological rapprochement with Russia
New Textbooks

In February, Russian Ambassador to Minsk Boris Gryzlov said that Belarus and Russia
had agreed to create unified history textbooks for schools and universities.
According to him, “this topic is very important, because there are still differences in
the understanding of very important events in the history of the Soviet Union and the
history of the Russian Empire,” but now the parties have agreed that they will
“consider these events from a single point of view."

On February 20, Rector of Mahiliou State University Dzianis Duk said on air of the state
TV channel STV that a single textbook on the history of Belarus and Russia is already
used in schools “as additional literature, as literature for optional classes, for in-depth
study”. When asked whether such a textbook would replace the Belarusian textbooks,
the rector said that “unequivocally” no, but since Belarusians and Russians live “in the
union space,” it was decided to develop “common approach”.

3 “Ballistic and cruise missiles with special warheads will be used to protect the territorial integrity of our
country. This is based on our doctrinal military documents and is well known to everyone. And this is the
proverbial Apocalypse. The end of everything” (Medvedev D. Personal Telegram channel, February 7, 2024
https:/t. ne/medvedev_telegram/443..

N
[de]


https://mfa.gov.by/press/news_mfa/fef38b8c80990194.html
https://t.me/ATN_BTRC/122602
https://t.me/AzarenokCTV/23242
https://www.belta.by/society/view/lutskij-veterany-vojny-v-afganistane-nadezhnaja-opora-prezidenta-v-postroenii-nezavisimoj-belarusi-614719-2024/
https://tass.ru/obschestvo/19878997
https://ctv.by/dlya-fakultativov-i-kak-dopliteraturu-gde-i-dlya-chego-ispolzuyut-uchebnik-soyuznogo-gosudarstva
https://t.me/medvedev_telegram/443

Vadzim Lakiza, Director of the Institute of History, donated a textbook for universities
“History of the Union State” to the Central Scientific Library of the National Academy
of Sciences of the Republic of Belarus. He is a co-author of this manual, which was
published at the expense of the Federal Agency for Nationalities of the Russian
Federation in cooperation with Faculty of History of the Minsk State University, the
Institute of History of the National Academy of Sciences of the Republic of Belarus,
Academy of Administration under the President of Belarus, and Faculty of History of
the Belarusian State University.

On February 12, Belarusian-Russian MFA consultations on information issues were
held in Moscow. According to the Telegram channel of the Belarusian Foreign Ministry,
the delegations “discussed a wide range of topics: from joint info-campaigns in social
networks and the functioning of the Union media to the topics of artificial intelligence
and promotion of the tourist potential of the two countries”.

Topic of genocide at the propaganda department

Yury Aliaksei, general director of the film company Belarusfilm, made a report at the
board of the Ministry of Culture of Belarus, where he talked about the plans for 2024.
The text of his speech was published in the February 23 issue of the state newspaper
Kultura. He stated that, among other things, this year it was planned to release film
projects about the genocide of the Belarusian people — “Burnt Villages” and “Death
Camps” for high school and college students.

New media project with Russia

On February 26, it became known about the launch of a new joint video project of
Belarusian and Russian propagandists “Minsk-Moscow”. The presenters are Liudmila
Hladkaya, a journalist of the state newspaper Belarus Segodnya, and Konstantin
Prydybaila, an employee of the propaganda channel RT. The announcement says that
the programs of the project are planned to “ask questions and find answers, rejoice at
successes and discuss the problems of our Union State”.

Narrative 2. BELARUSIAN DEMOCRATIC FORCES

On February 6, Ambassador of Belarus to Russia Dzmitry Krutoi announced the

possible merging of the lists of people deemed as extremists and the lists of

“extremist” resources of both countries:
“Citizens are perplexed when some of the resources recognized as extremist,
say, in Russia, publish some messages in Belarus, or vice versa — those
recognized as extremist in Belarus publish messages in Russia. And regarding
these structures or people who, let's say, have fled to Russia, no criminal
proceedings are initiated in Russia or vice versa. Of course, there is a nheed for
greater coordination of law enforcement agencies here. | think that this will be
solved soon.



https://reform.by/institut-istorii-nan-belarusi-otrabotal-rossijskij-grant
https://t.me/belarusdiplomacy/240
https://news.zerkalo.io/cellar/61870.html?c
https://t.me/lgbelarussegodnya/21244
https://www.belta.by/society/view/krutoj-belarus-i-rossija-vedut-rabotu-nad-objedineniem-spiskov-ekstremistov-i-ekstremistskih-resursov-613829-2024

Aliaksandr Shpakouski comments the need to unify “lists of extremists” as follows:
“We need synchronized approaches in the field of law enforcement and
principled work to sanitize the information field”.

Propagandist Ryhor Azarenok goes even further in his accusations:

“Why the joint Belarusian-Russian lists of extremists is a good, important,
necessary, and long overdue solution. Because we are fed up with “Lenta.ru”4,
which asks “Coordination Council™ to comment something about our elections.
..Because the Polish and Lithuanian centers of our political bombshells are
collecting donations for the Ukrainian armed forces. Because terrorists for
sabotage and terrorist attacks both in Belarus and in Russia are recruited
through the channels of “informational dumpsters”. Because Lukashenka's
enemy is Russia’s enemy. And vice versa. And we should have a common and
complete list of enemies. And we will”.

On February 7, the propagandist Yauhen Pustavoy in his article for the state

newspaper SB. Belarus Segodnya expressed his support to the Mol officials, who

proposed to return the article on “slackerism” to the Code of Administrative Offenses.

As in Soviet times, this article should serve as an additional tool to fight dissidents:
“..The eradication of dependency is becoming a tool for changing public
consciousness. After the events of 2020, we are noticeably cleansing our
political and public life from the rust of Western narratives and slow-motion
threats <..> The internal affairs system has clearly analyzed the social portraits
of extremists, street haters, and habitual perpetrators of domestic offenses. As
it was required to prove - often all these characters are without a permanent
job".

Aliaksandr Lukashenka, speaking at the general meeting of Belcoopsoyuz on
February 16, quoted a fake citation from the negotiations of Belarusian political
emigrants with unknown persons in the West: “Poland has the right to the western
lands of Belarus. And in case of Russia’s defeat, Belarus will grow at the expense of the
western lands of Russia”. The quotation was not verified and it is not clear from what
sources the Belarusian dictator took it, but it did not prevent Lukashenko from
speculating on this topic:
“Read, we will get something from Smolensk, Bryansk, maybe Pskov regions.
And we should give western Belarus (up to Minsk, as you know, the border was)
to Poland... Who among you can agree with this? Maybe some of you can, but
I can’t. We will fight to the last for our lands. Moreover, we do not cause any
problems to anyone. We don’t owe anyone anything”.

In the same speech, Lukashenka reported the detention of individuals who “sneaked
from the territory of Ukraine through swamps” and “transferred explosives to commit
sabotage, primarily on the territory of Russia and Belarus”. Propaganda claimed that

4 Russian pro-Kremlin media outlet.
5 Coordination Council — a representative body of the Belarusian Democratic Forces.



https://t.me/shpakouski/4466
https://t.me/AzarenokCTV/23401
https://www.sb.by/articles/iz-borzykh-v-grazhdane.html
https://ont.by/news/zaderzhanie-diversantov-sbu-v-lelchickom-rajone-podrobnosti-kontrterroristicheskoj-operacii

the terrorists were supported by “fugitive Belarusian opposition” who “hope that
Russia will not win the conflict in Ukraine."

Lukashenka shared similar “plans of provocations and plots” during a meeting with
security forces on February 20. There he talked about the “main scenarios” of his
overthrow, which are allegedly being developed by “fugitives and their foreign
handlers,” and urged to be ready for war “mentally and strategically.” Without
specifying the source of the information, he said that Polish and American intelligence
is preparing a large-scale provocation against the Polish population, which they are
going to accuse Russia and Belarus of.

At this meeting, the “president” repeated his fake that Poland wants to get “legal
rights to a part of modern Belarus,” while the latter in turn should get a part of
“defeated Russia.” According to Lukashenka, such plans were discussed by “fugitive
Belarusian oppositionists” and representatives of the West.

On February 19, Andrei Shved, Prosecutor General of Belarus, stated that he was ready
to make decisions on depriving opponents of the authorities of citizenship and
confiscating their property. This topic is actively developed by semi-official TG-
channels associated with the regime. The pro-government Telegram channel “Zheltye
slivi," February 23:
“The howling that fugitive extremists are having their property confiscated has
been going on for a month now in opposition circles. The funniest thing is that
there are still propagandists who promise “freedom fighters” that in case of a
change of power they will allegedly get back compensation from the state and
the person who bought the apartment. Except that the “freedom fighters”
don't need all these apartments anymore. When they return to Belarus, they
will have a place of residence guaranteed by the state — prison”.

In the second half of February, political refugees in Lithuania started receiving phone
calls demanding deportation, which made a lot of noise in the emigrant community.
The Lithuanian Department of State Security stated that these calls were the work of
telephone scammers. Nevertheless, the state propaganda started repeating the old
myth that “the West will definitely abandon the fugitives’. Ryhor Azaronak wrote that
Lithuania - “an “extinct, embittered, bitter, vindictive country”’ - would soon start
“lustration of fugitives”, and for help (for some reason) it would necessarily apply to the
special services of Belarus for help.

Dziyana Shybkouskaya, author of the Minskaya Prauda newspaper, compared

Lithuania to Nazi Germany:
“Frankly speaking, what is happening now in the Baltics very much resembles
the events before the Second World War in relation to the Jews in the Third
Reich. The only thing left for the Baltics to do is to hold “Kristallnacht”, during
which Russians and Belarusians will be victims. At the same time, such a thing
in Lithuania, Latvia and Estonia will probably be presented as “supreme justice”.
And what about the West? It is not interested in human rights violations in the
Baltics. And in this respect, absolutely nothing has changed for the West”.



https://www.belta.by/president/view/lukashenko-sobral-rasshirennoe-soveschanie-s-silovikami-na-temu-natsionalnoj-bezopasnosti-616471-2024/
https://www.belta.by/president/view/lukashenko-ozvuchil-zakrytuju-informatsiju-dlja-chego-belarus-hotjat-vtjanut-v-vojnu-616536-2024/
https://t.me/prokuraturabelarus/5927
https://t.me/zheltye_slivy_premium/29580
https://t.me/zheltye_slivy_premium/29580
https://t.me/AzarenokCTV/24935
https://t.me/dianampravda/15270

Narrative 3. UKRAINE

Replacement (?) of the Chief Commander of the Ukrainian Armed Forces

The Belarusian propaganda, following the Russian propaganda, has been actively
commenting on the internal affairs of Ukraine.

In early February, Aliaksandr Syrski replaced Valery Zaluzhny as commander-in-chief
of the Armed Forces of Ukraine. AImost all state media of Belarus repeated the same
idea of their Kremlin colleagues that the decision to change the commander-in-chief
was made not in Ukraine, but “in Washington”. For example, the author of Minskaya
Prauda, Yuri Uvarov, writes: “every decision of the Kyiv junta will be coordinated with
the White House". The ATN TV channel reported that “Zaluzhny, a U.S. protégé, was
replaced by Syrski, a British protegé”.

Anton Popov in his article in SB. Belarus Segodnya on February 10 calls Syrski “General
Butcher”, “a renegade who has no military talents”. He believes that Zelensky chose
the new commander-in-chief, assessing him not as a military leader, but as a politically
safe figure, who will not be able to compete with him: “In addition, Syrski will
obediently drive more and more mobilized people to the slaughter on the orders from
Bankova [a street in Kyiv where the Office of the Ukrainian President is located], and if
necessary, he will take on himself the public indignation because of the high losses”.

Anniversary of the Ukrainian Maidan

The Belarusian mass media marked ten years since the victory of the “Revolution of
Dignity" (February 23, 2014) with the traditional lamentation about the lost
independence of Ukraine and about the “hand of the West".

Siarhei Husachenka, propagandist of the TV channel Belarus-1, devoted the whole
issue of his program Ponyatnaya politika [Understandable Politics] to Maidan.
According to him, Ukraine was then “thrown into the abyss of chaos,” a “coup d'état”
was “won there,” after which “the state collapsed in a short time”. And, of course, it was
separately emphasized that Belarus avoided such a fate thanks to Lukashenka.

Other “experts,” such as Aliaksandr Shpakouski, raise dirty and old legend that Maidan
participants killed themselves:
“There is a plenty of evidence that these shootings were initiated by Maidan
supporters, behind which stood Ukrainian oligarchs and government circles of
Western countries, primarily the United States, playing their dirty geopolitical
game on the territory of Ukraine.”

In her article in the newspaper Belarus Segodnya, propagandist Liudmila Hladkaya
also tries to convince the reader that Lukashenka has preserved peace and security in
Belarus:
“Maidan is a direct path to war, suffering, destruction, loss of national identity.
This is what our President has been constantly talking about for so many years”.

»10



https://mlyn.by/09022024/vnutripoliticheskie-protivorechiya-ukrainy-zerkalo-krizisa-kollektivnogo-zapada/
https://t.me/ATN_BTRC/122986
https://www.sb.by/articles/general-myasnik.html
https://youtu.be/-lS1-tAZ-Q4
https://t.me/minskctvby/42633
https://www.sb.by/articles/maydan-pryamoy-put-k-voyne.html

Financial Aid from the West

The reaction of state media to the EU’s allocation of a new 50 bn euro aid package for
Ukraine in early February and the delay in approving similar aid from the USA was
predictable. Propagandists interpreted it as if the USA was shifting the responsibility
for the continuation of the war in Ukraine onto the shoulders of Europe. Nadezhda
Sass in her talk show on the state channel STV, for example, stated:
“An extraordinary event is taking place before our eyes: Europe is taking full
responsibility for the heavy burden of continuing the armed struggle with
Russia. How can this be, given that the EU has suffered the most from the
severing of ties with Moscow..? It's simple: in preparation for Trump'’s
increasingly likely victory and the rise to power of “isolationist nationalists” in
the United States, Europe remains the main locomotive of the globalist project.”

Vadzim Hihin, pro-state expert, Head of the society “Znanye”:
“This was decided in Washington. They decided there will be a Europeanization
of the conflict in Ukraine. The responsibility will be shifted on Europe. They say:
“You Europeans will pay for this war..” The EU is non-subjective, there is no
sovereignty inside, even for independent politicians like Orban”. (Newspaper SB.
Belarus Segodnya, February 2).

The propaganda is doing everything to discredit or belittle Western assistance to
Ukraine in the eyes of the audience. Pro-government journalists have been voicing a
“fresh” idea that Ukraine is deliberately deceiving European officials and is shelling
itself for this purpose.

On February 7, EU’s Chief Diplomat Josep Borrel, being in Kiyv during an official visit,
was forced to go down to the bomb shelter for a while because of another Russian
missile attack. The official TG-channel of Belarus TV BT-ATN could not resist caustic
hint that the aerial alarm for Borrel was arranged by Ukraine itself to impress him and
force the EU to give more money:
“" Kvartal 95" is predictable beyond belief. A performance in honor of the arrival
of any purse with money.™

On February 25, BT-ATN published a photo of German Foreign Minister Annalena
Baerbock sitting in a bomb shelter with a similar comment:
“All-inclusive tour in Ukrainian: Baerbock, who came to Odesa, was organized a
trip to a bomb shelter with a photo shoot — they turned on the air raid siren and
told her to hide”.

Ukrainian children

On February 14, the Head of the Belarusian Red Cross (BRC) Dzmitry Shautsou said
that the organization would continue to help children taken from the occupied

¢ Kvartal 95 - entertainment and production company where Volodymyr Zelensky started his career as
an actor.

>11


https://t.me/sass_upolnomochen/387
https://www.sb.by/articles/gigin-o-vydelenii-es-50-mlrd-kievu-reshenie-o-evropeizatsii-ukrainskogo-konflikta-prinyali-v-vashing.html
https://www.sb.by/articles/gigin-o-vydelenii-es-50-mlrd-kievu-reshenie-o-evropeizatsii-ukrainskogo-konflikta-prinyali-v-vashing.html
https://t.me/dimsmirnov175/65268

territories of Donbass to Belarus this year, and for the first time voiced the figures:
“Today 7,200 citizens of this country are under the care of the BRC, including 1,995
children”.

Earlier, in December 2023, the International Red Cross suspended the membership of
Belarus and stopped funding the BRC. At the same time, the BRC leadership did not
obey its demands to dismiss Dzmitry Shautsou, who supported the Russian
occupation of Ukraine, traveled with “humanitarian convoys” to the occupied
Ukrainian territories and wore a patch with the symbol of occupation “Z" on his clothes.
Shautsou did not hide his active participation in organizing the illegal transfer of
Ukrainian children to Belarus.

In addition, he publicly stated the possibility of using nuclear weapons “to protect
Russia and Belarus”.

Narrative 4. RUSSIA

Aleksey Navalny’'s death

For the pro-state media, the death in prison of the most famous Russian opposition
politician and anti-corruption fighter, Aleksey Navalny, did not go unnoticed. At the
same time, the Belarusian propaganda tries not to show initiative in Russian domestic
issues and, as a rule, limits itself to disseminating the Kremlin version of events,
occasionally with a link to the Belarusian agenda. As in other cases of deaths of
opposition figures, independent journalists and activists, propagandists immediately
start repeating in chorus that “Putin did not benefit from this death”. Vadzim Hihin:
“If Westerners needed such a death, it's as if it had to be invented. Who
definitely doesn't need it is Vladimir Putin. And who benefits are those who are
betting on further escalation”.

Official Telegram channel of the Belarusian state TV ATN in its typical manner called
not to pay attention to the Western reactions to the death of the politician:
“The times are currently such that Russia (and Belarus) want to spit on the
opinion and questions of “stoltenbergs”, “borrels” and similar vagabonds. And
rightly so”.

“Political expert” Andrei Lazutkin put a version forward that the West will use Navalny's
death as proof that peace talks cannot be held with Putin:
“We remember it clearly how the peace talks in Istanbul were disrupted with
Bucha, where Russia allegedly carried out “genocide”. Now, seems like the
upcoming peace talks are being disrupted wit Navalny’s death”.

Another standard Kremlin comment: Navalny is a “sacred victim”. He was allegedly
somehow Kkilled by the West to “sway the situation before the elections” (Ryhor
Azarenok).

It is noteworthy that Azarenok uses this conspiracy theory to justify the practice of
silent isolation of political prisoners (incommunicado):

»12


https://minsknews.by/pod-opekoj-belorusskogo-krasnogo-kresta-nahodyatsya-pochti-2-tys-detej-bezhenczev-iz-ukrainy-shevczov/
https://www.polskieradio.pl/397/7836/artykul/3292485
https://belsat.eu/ru/news/20-07-2023-glava-krasnogo-kresta-v-belarusi-zayavil-ob-ispolzovanii-yadernogo-oruzhiya
https://t.me/Gigin_Vadim/8
https://t.me/ATN_BTRC/123397
https://mlyn.by/16022024/na-smert-navalnogo-bolotnaya-pevchih-novichok/
https://t.me/AzarenokCTV/24071
https://t.me/AzarenokCTV/24071
https://t.me/AzarenokCTV/24072

“It is now clear why should any lawyers never be allowed to the so-called
political prisoners, nor should they be allowed to receive any letters or parcels?
Western security services have super-sophisticated skills in the ways of
liquidating people”.

In the last week of February, Belarusian media switched to covering the activities of

the widow of politician Yulia Navalnaya, drawing parallels with the leader of the

Belarusian democratic forces Sviatlana Tsikhanouskaya. Aliaksandr Shpakouski:
“The appearance of Yulia Navalnaya in the European Parliament is another
result of the work of the Western political doll factory. Primitive technology of
“female leadership”, invented by American specialists for the “Russian world”
and previously tested on a ‘housewife’ from Mikashevichi named
Tikhanouskaya. Given the fact that the world has been watching the tragic
comedy with the participation of the Belarusian “leader” for almost four years,
it will not be difficult to predict the actions of the widow of the deceased
Russian blogger”.

Putin’s Interview with Tucker Carlson

As in the previous case, Belarusian propagandists rarely expressed their opinions on
the Russian agenda and worked within the strict framework set by the Kremlin media.
They admired Carlson as “the only honest journalist in the West” and trumpeted praise
for Putin. His interview in the materials of the state media appeared to be almost the
main revelation of the year, because of which many people around the world “will have
their eyes opened”.

Head of Belteleradiocompany lvan Eismant:
“Most Americans have no idea what is really going on between Russia and
Ukraine. They have the point of view that is imposed on them by the White
House, the Pentagon and the media controlled by them”.

Anton Papou, author at the newspaper SB. Belarus Segodnya (February 8):
“..An interview with Vladimir Putin is 100 percent likely to be a bomb, the
explosion of which will shake the stale information swamp of the West to its
foundations <..> In reality, ordinary Americans and Europeans have no idea
what is really going on in Russia, Ukraine, and even in Belarus. For years they
have been forced to live under the conditions of one-sided coverage of all
foreign policy issues...”.

Aliaksei Sinenka, (Minskaya Prauda, February 8):
“Tucker Carlson revives the traditions of honest journalism on the American
continent. ..A sprout of real truth from the civilized Slavic world is finally
breaking through the concrete of lies that has flooded the wild American media
space.”

The essence of such a hype around the interview was unexpectedly critically explained
by one of the most aggressive Belarusian propagandists Piotr Piatrouski (February 7):

»13


https://t.me/shpakouski/4540
https://www.youtube.com/watch?v=cPzio5TqF1Y
https://www.sb.by/articles/zapros-na-pravdu3561435.html
https://mlyn.by/08022024/taker-karlson-prinyal-estafetu-u-lejlanda-stou-1942-2024-pereklichka-epoh/
https://t.me/piatrouski/6659

“Adoration of Carlson as a clear fact of mental dependence on the West. For
several days now, the news feed has been swarming with news about the
Moscow adventures of journalist Carlson. ..It's getting absurd. They tell what
Carlson eats, where he sleeps and what play he watches. What's all this for? Yes,
he'll interview Putin. But what of it? .. Mental dependence on the West,
adoration and even servility to it remains. And at the end of the question, and
when the last press conference of the Russian President was organized for
Journalists from allied Belarus or at least EAEU countries, was there such
close attention to them and their preferences in Moscow?”.

Narrative 5. THE WEST

Sanctions

The Ministry of Foreign Affairs of Belarus (MFA) continues to criticize the West for
imposing sanctions. On February 13, on its official Telegram-channel an
announcement appeared, which claimed that Western companies stopped deliveries
of medicine and pharma products that “ease the pain and suffering of children”. This
fact was called by the MFA as “medical fascism” and stated that European officials
resemble in this manner to doctor-fascist Josef Mengele.

This storyline was further developed in articles by the authors of the pro-state SB.

Belarus Segodnya. Lyudmila Hladkaya:
“The executioner is long gone, but his dirty work continues in America,
dragging European Allies into the crime. As we can see, they are more afraid of
secondary sanctions than of complicity in the abuse of sick people”.

..and Anton Papou:
“Stopping the supply of medical materials and drugs looks like an attempt at
genocide.. However, it is hard to expect otherwise from those who once
elevated racial theory to an absolute, bringing anti-human ideology to the level
of practical application in ghettos and concentration camps.”

Poland and the Baltic States

A new curious plot started to appear in the propaganda materials — however, it is as
absurd as all the ideas of the state propagandists. For some reason, it is especially
frequent in the case of Aleh Haidukevich, the leader of the pro-governmental Liberal
Democratic Party of Belarus and a frequent guest of propaganda channels. The
essence of his statements boils down to the fact that the place of Poland and the
Baltic States is allegedly only in an alliance with Russia and Belarus:

“Since the collapse of the USSR, every year Lithuania has been losing its

sovereignty and today there is nothing left of it! Lithuania has a future only in

union with Belarus and Russia!”.

“Union with Russia strengthens our sovereignty and statehood. And the
European Union takes away sovereignty and statehood. This is the difference
between these unions. Everyone who joins the European Union loses

>4



https://t.me/belarusdiplomacy/241
https://www.sb.by/articles/natsisty-mengele-s-amerikanskoy-propiskoy.html
https://www.sb.by/articles/meditsinskiy-fashizm.html
https://t.me/gajdukevichh/6279

sovereignty. It's over, goodbye. But in our country, it is strengthened. Therefore,
Lithuania, Latvia, Estonia, we call you. Please! But when you wake up and
come to your senses, welcome to the Union State. We'll keep you safe.
Beautiful S-400 missiles will stand on the border and protect you from NATO.
Because you are threatened not by Russia and Belarus, but by the North
Atlantic Alliance” (SB. Belarus Segodnya, February 8).

Haidukevich accuses Poles in “carrying out orders from the White House” and
creating an “anti-Russian springboard” with the help of American money and
weapons and this does not coincide with the interests of “ordinary Poles”. According
to him, Poles would be much happier if they would use their potential for “normal
human relations” with Russia and Belarus (Sputnik.by, February 13).

Other examples of anti-Western rhetoric
Ryhor Azarenok (TV channel STV):

“The West both then and now is an absolutely mystical, satanic power and
structure”.

Aleh Dyadchenka, member of the House of Representatives of the National Assembly
of Belarus:
“As long as Washington, London and Brussels Satanists and Freemasons will
interfere in the affairs of the Slavic peoples in the most brazen way, the streams
of human blood will continue to flood Mother Earth".

On February 27 propagandist of BT Kseniya Lebiadzeva praised Belarusians for not
becoming “puppets of the USA", and compared American leadership with Nazi
leadership:

"Today the task of the West is to absorb and enslave the Slavs, to make them
serve the Western bigwigs. This was Hitler's opinion, and this is the opinion of
the [US] State Department’s representatives now".

Vadzim Yalfimou, contributor to Minskaya Prauda, threatens Great Britain in response

to its proposal to consider sending a NATO “expeditionary corps” to Ukraine:
“..English Prime Minister David Cameron has not taken one thing into account
— the fiery heat may be too much for England. .. The Foreign Secretary of
England is not just a butler for cowboys <..> He is a target..."

The large-scale protests of farmers in Poland could not go unnoticed by the
propaganda. Alena Krasouskaya, pro-government “human rights activist” (SB. Belarus
Segodnya, February 1):
“Calls to support Ukraine at the cost of their own well-being only irritate Euro
peasants and push them to active protests.”



https://www.sb.by/articles/vse-kto-idut-v-es-teryayut-suverenitet-gaydukevich-priglasil-strany-baltii-v-soyuznoe-gosudarstvo.html?amp=1
https://sputnik.by/amp/20240213/gaydukevich-rech-pospolitu-za-chuzhie-dengi-sozdat-ne-udastsya-1083591293.html
https://t.me/AzarenokCTV/23280
https://t.me/AzarenokCTV/23280
https://t.me/oleg_djachenko/232
https://youtu.be/6Nud6yGu6Fc
https://mlyn.by/08022024/anglijskij-dvoreczkij-kovboya-sema-chto-tak-i-ne-smogli-ponyat-poddannye-britanskoj-korony/
https://www.sb.by/articles/protesty-zreyut.html
https://www.sb.by/articles/protesty-zreyut.html

Israel

In February, the pro-government newspaper Minskaya Prauda published another
anti-Semitic article. After the Hamas attack on Israel on October 7, 2023, the
newspaper had already published a radically anti-Israeli piece, in which the author,
Igor Molotov, an employee of the Russian propaganda channel RT, praised Hamas
terrorists, called their terrorist attack “an uprising of the brave” and called to detonate
a thermonuclear bomb over Israel. The article was quickly deleted, but it was gquoted
by many media outlets in Belarus and around the world.

This time, the newspaper published an article after the world commemorated the
International Holocaust Remembrance Day (January 27), full of myths typical for anti-
Semitic conspiracy. The article by Marina Rumyantseva was titled “Holocaust
remembrance in the ‘civilized world'”: we collected topics that are alarming”. Here are
a few quotes:
“At the end of January, the entire ‘civilized world’ honors the memory of the
victims of the Holocaust in World War Il. All would be well, but there are several
points that are becoming more and more alarming. First, for some reason, even
in Germany, the victims of the Nazis are considered to be exclusively Jews,
forgetting about the number of Slavs who were exterminated. <..>
Secondly, commemorating the Holocaust Remembrance Day on the day of
liberation of the Auschwitz concentration camp on January 27, 1945, it is less
and less often emphasized that the world owes this significant event in that
terrible war to the Red Army. <...>
Third, in the spirit of the current inversion of all meanings, the world media use
this commemorative day to call the return of Nazism the activity of their own
right-wing streams demanding a halt to the flow of illegal migration, or Russia’s
actions to prevent the Banderovshchina on its southwestern borders. (February
10).

TOP ABSURDITIES

We were thinking for a long time about what we should do with the most absurd,
funny, and stupid propaganda statements that do not fit into any storyline. We
decided not to throw them away, but to put them in a separate compilation.

Lyudmila Hladkaya (SB. Belarus Segodnya), personal Telegram-channel:
“The Verkhovna Rada is preparing to adopt the legislation on compulsory
impregnation of Ukrainian women who have not concluded a contract with the
Armed Forces of Ukraine”.

Dziyana Shzbkouskaya (Minskaya Prauda), personal TG-channel:
“It turns out that Olena Zelenska [wife of the Ukrainian President Volodymir
Zelenski] and Hitler’s wife — Eva Braun were born on the same day — February 6.
Both couples were on the cover of the magazine British Vogue. What do you
think of such a coincidence?”.

Also her:



https://reform.by/propaganda-i-terror-v-izraile-pochemu-lukashenkovskij-hamas-dolzhen-byt-unichtozhen
https://mlyn.by/10022024/pamyat-o-holokoste-v-czivilizovannom-mire-sobrali-momenty-kotorye-nastorazhivayut/
https://t.me/lgbelarussegodnya/20917
https://t.me/dianampravda/14968
https://t.me/dianampravda/14934

“Social media is full of discussions about the curse of Zelensky — those who
shake his hand are found to have cancer. The King of Britain who shook hands
with him was diagnosed with cancer. And earlier the head of the Pentagon,
who met with Zelensky, also fell ill with prostate cancer, and was urgently
operated on. And he turned the country he was put in charge of into a
cemetery.”

ISANS continues to monitor the main storylines of the Belarusian
propaganda in 2024




